Casablanca, Maroc. 8 iunie 2012. Pentru a face fata crizei economice, linistirea si fidelizarea clientelei si dezvoltarea unei relatii reciproc avantajoase cu furnizorii sunt comportamente necesare in ziua de azi. Certificarile ISO isi pot aduce semnificativ contributia in acest sens.

Intr-o situatie economica marcata de o concurenta care se desfasoara atat la nivel national, cat si international, certificarile ISO prezinta o provocare demna de infruntat de conducerea superioara a oricarei organizatii, deoarece ele constituie o “garantie a calitatii si a securitatii produselor si serviciilor,” dupa cum sublinia Mohamed Lakhlifi, presedintele APEBI – Federatia tehnologiilor si informatiilor, telecomunicatiilor si delocalizarii, cu ocazia unei intruniri care a avut loc la inceputul lunii la Casablanca. Intr-adevar, certificarile ISO au un impact psihologic asupra consumatorilor si joaca tot mai frecvent rolul unui bilet de intrare pe anumite piete de export sau chiar la anumite licitatii.

Foarte putine certificari ISO in Maroc
Cu toate acestea, in ciuda interesului pe care il suscita, companiile marocane nu demareaza procesul de certificare intr-un mod intuitiv. Potrivit estimarilor oficiale, 1500 de companii sunt certificate ISO in Maroc. In clasamentul celor 500 de mari companii din Maroc, numai 196 dispun de o certificare. Cea mai in voga ramane ISO 9001, urmata de ISO 14001. Cifre foarte scazute, comparativ cu ce se intampla in alte parti ale lumii.

Pentru Mounia Boucetta, secretar general al ministerului industriei, comertului si noilor tehnologii din Maroc, “certificarea nu trebuie sa constituie un scop in sine”, ci procesul de transformare pe care ea il genereaza este cel mai important.

In orice caz, interesul pentru certificarile ISO este atat de mare, incat la sfarsitul lui decembrie 2010, cel putin 1109905 de certificate ISO 9001, cel mai celebru standard din lume, fusesera deja emise in 178 de tari si de economii, ceea ce reprezenta o crestere cu 45120 (+4 %) fata de 2009, cand bariera de un milion fusese depasita pentru prima data, cu 1064785 de certificate. China isi pastreaza pozitia in fruntea clasamentului prin numarul de certificate ISO 9001 pe care le detine, urmata de Italia si de Federatia Rusa. China inregistreaza si cea mai mare crestere a certificarilor ISO, urmata de Federatia Rusa si de Italia. Marocul se plaseaza foarte jos in acest clasament, cu numai 414 certificate emise.

Cei trei castigatori ai premiilor ACM

ACM (Asociatia organismelor de certificare din Maroc), care intentioneaza sa creeze o dinamica a concurentei pe plan national, si-a desemnat laureatii din acest an. Trei premii au fost acordate unei intreprinderi din sectorul privat, unei institutii publice si unei asociatii.

Cei trei castigatori au fost Agrofood Industrie (www.agrofoodindustrie.com), un producator de alimente pentru copii, certificat ISO 22000 pentru securitatea produselor alimentare, Oficiul National al Aeroporturilor (ONDA – www.onda.ma/ONDA/fr), certificat ISO 9001 pentru sistemul de management al calitatii cu cerinte privind proiectarea, dezvoltarea, productia, montajul si intretinerea produselor sale si ISO 14001 pentru managementul mediului inconjurator. Premiul ACM pentru asociatii i-a revenit asociatiei AFAK (www.afak.ma), care lupta, printre altele, pentru imbunatatirea comportamentelor cetatenilor in viata de zi cu zi si pentru imbunatatirea calitatii produselor si serviciilor.