ISO 9001 – Monitorizarea si masurarea proceselor

Ghid ISO 9001 – implementarea managementului calitatii – Monitorizarea si masurarea proceselor – Sinteza ideilor principale

ISO 9001

Procesele sistemului de management al calitatii trebuie sa fie monitorizate si masurate la nivelul corespunzator pentru a asigura faptul ca acestea duc la realizarea de produse conforme si obtin rezultatele asteptate, fiind necesara luarea de actiuni corective atunci cand procesele nu duc la obtinerea rezultatelor asteptate.

ISO 9004

Sunt oferite indrumari legate de utilizarea autoevaluarii, alaturi de avantajele acestei metode (este inclusa anexa A, Orientari pentru autoevaluare) in imbunatatirea performantei; sunt prezentate orientari legate de utilizarea informatiilor sistemului de management al calitatii pentru masurarea performanatei financiare. Se recomanda masurarea performantei proceselor si sunt incluse exemple legate de aspectele performantei care pot fi comensurate.

ISO 9000

In sectiunea 2.8.1, Evaluarea proceselor din cadrul sistemului de management al calitatii, sunt prezentate intrebarile care trebuie sa fie adresate la evaluarea sistemului de management la calitatii.

Intrebari utile pentru auditul intern

• Organizatia a identificat procesele esentiale necesare pentru a indeplini cerintele consumatorilor?
• Organizatia a folosit metode potrivite pentru a monitoriza si masura procesele esentiale de productie?
• Obiectivele propuse ale proceselor esentiale sunt cuantificate de specificatii ale parametrilor proceselor, de specificatii pentru rezultatele proceselor sau de alte modalitati?
• Metodele de masurare si monitorizare pentru procesele de productie sunt adecvate pentru confirmarea concordantei permanente a fiecarui proces in atingerea obiectivelor propuse?

Rezumatul activitatilor de management legate de monitorizarea si masurarea proceselor

Este necesar ca organizatia sa incorporeze masurarea performantei proceselor in cadrul propriilor procese si sa foloseasca masuratorile in cadrul procesului de management. Masuratorile performantei proceselor include:
• Productivitatea
• Fiabilitatea
• Randamentul
• Utilizarea tehnologiilor
• Reducerea pierderilor
• Alocarea si diminuarea costurilor

Rezumatul actiunilor legate de asigurarea resurselor

1. Aplicarea metodelor pentru monitorizarea si masurarea proceselor sistemului de management al calitatii (aceste metode trebuie sa demonstreze capacitatea sistemului de management al calitatii de a obtine rezultatele planificate)
2. Obtinerea rezultatelor planificate
3. In cazul in care rezultatele planificate nu sunt obtinute trebuie luate actiuni corective pentru a asigura conformitatea produslui realizat.

This entry was posted in Standarde. Bookmark the permalink.